۱۳۹۰ فروردین ۲۳, سه‌شنبه

مجموعه باستاني پاسارگاد بر اثر بي توجهي مسئولان ، شديدا در معرض خطر فرسايش قرار دارد.

پاسادرگاد ، شامل آرامگاه کوروش بزرگ ، آرامگاه کمبوجيه ( فرزند کوروش بزرگ ) ، تل تخت ، کاخ اختصاصي کوروش و کاخ بار عام کوروش مي باشد . اين مکان باستاني يکي از افتخارات ما ايراني ها است چرا که متعلق به يکي از پادشاهان ايران زمين ( کوروش بزرگ) است که هم اکنون نيک نامي او در جهان شهره است و منشور سنگي وي را در موزه بريتانيا نگهداري مي کنند. کسي که خود را در اين منشور شاه بزرگ ، شاه توانمند ، شاه بابل ، شاه سومر و اکد و شاه چهار گوشه جهان معرفي مي کند . کسي که در اين منشور اينگونه به فتح بابل اشاره مي کند :
" آنگاه که بدون جنگ و پيکار وارد بابل شدم ، همه مردم گامهاي مرا با شادماني پذيرفتند ، در بار گاه پادشاهان بر تخت شهرياري نشستم....ارتش بزرگ من به صلح و آرامي وارد بابل شد، مگذاشتم رنج و آزاري به مردم اين شهر و سرزمين وارد آيد...من برده داري را برانداختم...فرمان دادم که همه مردم در پرستش خداي خود آزاد باشند....من همه شهرهايي را که ويران شده بود از نو ساختم ، فرمان دادم تمام نيايشگاه هايي که بسته شده بود را بگشايند" ( متن اصلي را در ادامه بخوانيد)
اما هم اکنون از اين آثار چگونه نگهداري مي شود ؟

 کافي است که فقط تصاوير زير را ببينيد و خود قضاوت کنيد:

آرامگاه ابدي کوروش بزرگ
اي رهگذر منم کوروش

 
آرامگاه کمبوجيه که در حال تخريب است و به جزء چند داربست که ظاهرا سالها پيش زده شده است ، کار ديگري براي آن انجام نشده است






نمايي ديگر از آرامگاه کمبوجيه که در حال تخريب است





آيا با وجود امکانات و پيشرفتهاي علمي امکان سرهم کردن سنگها در کنار هم و ترميم اين آرامگاه ارزشمند وجود ندارد؟!

بناي فوق کاملا مشابه آرامگاه کمبوجيه مي باشد و در کنار آرامگاه با عظمت داريوش بزرگ ، که در کوه کنده شده است ،قرار دارد.اين بنا را به اين جهت آوردم تا دوستان بتوانند مقايسه اي بين اين دو بنا داشته باشند. اين بناي با عظمت ،دقيق ترين ساعت خورشيدي دنيا مي باشد که با دقت بسيار بالايي طراحي شده است و حتي در يک روز ساعت را مي توان از ان متوجه شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر