۱۳۹۰ فروردین ۱۵, دوشنبه

آثار ارزشمند پارسه(تخت جمشيد) در معرض تخريب مي باشد

پارسه ،  که به زبان يوناني  پرسپوليس و بعد از حمله اعراب به ايران به غلط تخت جمشيد ناميده شد ، يکي از پر افتخارترين آثار باستاني است که از حدود  2500 سال پيش براي ايراني ها به جاي مانده است و عظمت و بزرگي آن تنها زماني جلوه نمايي مي کند که بازديد کننده اين آثار باشيد . همانطور که مي دانيد اين مجموعه بزرگ ، شامل کاخ هاي متعددي از داريوش شاه بزرگ است که بزرگي ايشان باعث افتخار هر ايراني است.


 شما را دعوت به ديدن تصاويري از پارسه  مي نمايم تا ببينيد که چگونه از اين آثار مراقبت مي گردد :






  
تصوير بالا يکي از ورودي هاي يکي از کاخ ها( در مجموعه پارسه) است . مشاهده مي کنيد که  بر روي اين ستون آثار ارزشمندي ايجاد شده است و بايد در برابر عوامل طبيعي از جمله سرما ، گرما ، بارندگي ، باد و ... محافظت گردد که البته چگونگي آن مربوط مي شود به افردي که در اين زمينه تخصص دارند اما همين را مي دانم که سرماي شب و گرماي روز باعث ترکيدن سنگ ها مي گردد ؛ حال باد و باران وبرف وسرما را هم به آن بيفزاييد . براستي اينگونه بايد مراقبت شوند ؟


( جزء مجموعه پارسه)تصوير فوق نيز کاملا گويا است و مشاهده مي کنيد که اين ستون که بر روي آن نوشته هاي ارزشمندي به خط ميخي حک شده است ، در معرض تخريب قرار دارد. جالب است بدانيد که هيچ راهنمايي وجود ندارد که اين آثار را توضيح دهد.

آرامگاه اردشير سوم واقع در مجموعه پارسه که آثار تخريب روي آن مشهود است


تصويري ديگر از آرامگاه اردشير سوم

نمايي از مجموعه پارسه
 

۱ نظر: